god is a fuss

För en gångs skull tycker jag att Nalin Pekgul gör ett riktigt bra intryck:
http://politisktinkorrekt.info/2011/04/15/islamistisk-konferens-gtexpressen-anklagar-pi/#more-82230
(annars är jag skeptisk mot t ex att hon tycker att det är oproblematiskt att omskära barn)
Om ni orkar kolla på dokumentären så är den både skrämmande och intressant.
Det som jag tycker att det känns som att otroligt få muslimer verkar ta hänsyn till i sin tro, är Koranens historiska och kulturella kontext. Jag antar att det är knepigt att få bokstavstroende att acceptera att deras heliga skrift är skriven av en människa, utifrån hur samhället såg ut då.
Sanningen är att de förändringar Muhammed införde i jämförelse med hur samhället såg ut tidigare var i feminismens anda, och hade drag av hänsyn till djurrätt.
Detta till trots används islam som slagträ till att nedvärdera kvinnors och mäns lika rättigheter och till att slakta djur på det mest plågsamma sättet som är i bruk.
Otroligt sorgligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0